Let op, is het een noodgeval bel dan met 112 of 0900-0113.

Informatie - Ik wil alleen maar info

Wat kan helpen?

Praat erover
Het kan helpen als je met iemand kan praten over hoe je je voelt. Dat lucht op en geeft ruimte om je weer te kunnen focussen op positieve dingen. Bovendien is het fijn om nare gevoelens te delen, dan voelt het soms wat minder zwaar. Misschien kun je eens met een vriend of vriendin erover praten? Of kun (één van) je ouders in vertrouwen nemen? Op de meeste scholen zijn mentoren of leerlingenvertrouwenspersonen. Bij hoger onderwijs zijn er vaak studentenpsychologen aan de opleiding verbonden. Hier kun je naar binnen stappen en je verhaal doen. Een luisterend oor is natuurlijk al heel erg fijn. En als je door mensen in je omgeving wordt begrepen of gesteund, kan dat een heel verschil maken! Bij PratenOnline kun je via de chat met een professional praten over hoe je je voelt.

Zoek afleiding
Soms kan het ook helpen om te proberen wat meer dingen te doen die je leuk vindt of eerder leuk vond, of dingen waardoor je tot rust komt, of je gedachten kunt ordenen. Het kan bijvoorbeeld fijn zijn om juist vaker af te spreken met vrienden/vriendinnen of om even tijd te nemen om iets creatiefs of sportiefs te doen. Afleiding zoeken kan heel fijn zijn.

Niet vermijden
Als je merkt dat je angstig bent, is het zaak om de angstige situatie juist niet te gaan vermijden, omdat het dan een steeds grotere stap wordt. Kun je dan misschien steun zoeken bij iemand, zodat je er minder last van hebt? Bijvoorbeeld samen iets doen? 

Houd een ritme/dagstructuur
Als je bijna nergens meer zin in hebt, is het een valkuil om weinig meer te doen, weinig mensen te zien. Het is juist van belang dat je structuur en regelmaat houdt in je leven. Probeer bijvoorbeeld dagelijks op tijd op te staan en op tijd te slapen. Zorg ervoor dat je regelmatig en goed eet en dat je voldoende beweegt en voldoende ontspant. 

Beïnvloed met je gedachten je gevoel
Je gedachten en gevoel staan met elkaar in verbinding. Als je dus probeert om positiever te denken, zal dat invloed hebben op je stemming. Als je je heel down voelt, kan het lastig zijn om nog te zien wat leuk is of heb je het gevoel dat je niets goed kunt doen. Probeer de komende tijd eens iedere dag iets te bedenken dat je toch hebt gedaan om je leven net iets leuker te maken. Of probeer dagelijks een positieve gedachte over jezelf of compliment te bedenken. Je kunt ook heel bewust letten op positieve dingen die je overdag tegenkomt, bijvoorbeeld een compliment of een vriendelijk gebaar.

Ademhalingsoefening
Om minder te focussen op hoe slecht je je voelt, kun je proberen om in het hier-en-nu te blijven. Dat kun je doen door je op je ademhaling te focussen. Je hoeft er eigenlijk niets aan te veranderen. Je kunt het gewoon volgen. Wil je toch iets meer stress loslaten en ontspanning voelen, dan kun je proberen om bewust iets langer uit te ademen. Daarmee laat je spanningen los. 

Dagboek
Soms kan het fijn zijn om je gedachten te ordenen en om piekergedachten letterlijk van je af te schrijven. Dat zou je kunnen doen door een dagboek bij te houden.

Wie kan helpen?

Het is belangrijk dat je praat over je problemen. Als je je niet goed in je vel voelt, kan het heel fijn zijn om hier met je ouders, vrienden, vriendinnen of andere familie over te praten. Soms is het gemakkelijker om met een andere volwassene te praten, bijvoorbeeld een ouder van een vriend of vriendin. 

Op de meeste scholen zijn er ook leerlingenvertrouwenspersonen en aan studieverenigingen zijn vaak studentenpsychologen verbonden. Daar zou je eens een afspraak mee kunnen maken. Zij werken ook vertrouwelijk (psychologen hebben een beroepsgeheim). 

Als je je echt heel down of gespannen voelt, is het belangrijk dat je hier ook professionele hulp voor zoekt. Daarvoor kun je naar:

  • De huisarts: huisartsen zijn opgeleid om ook naar psychische klachten te luisteren. Vaak werkt een huisartsondersteuner ggz in de huisartsenpraktijk. Hiermee kun je een aantal gesprekken hebben waarin het probleem wordt besproken en je misschien al wat tips krijgt. Als het nodig is, kun je doorverwezen worden naar de ggz (geestelijke gezondheidszorg). Binnen de ggz werken veel psychologen, psychiaters en andere hulpverleners, die behandeling voor depressie, angst en andere psychische klachten kunnen bieden. 
  • Het jongerenloket/CJG (Centrum voor Jeugd en Gezin) van de gemeente waar je woont: bij psychische klachten kan een medewerker van het jongerenloket advies geven over welke zorgaanbieder het beste bij jou past. Je kunt daar ook aangeven wat jouw voorkeur heeft. 

Soms kan het fijn zijn als je samen met (één van) je ouders naar de huisarts of het jongerenloket gaat. Of misschien kan er een vriend of vriendin met je mee om jou te steunen. Sommige jongeren vinden het best spannend om die stap te nemen. Als je bang bent dat je niet goed zal vertellen wat je wil vertellen, schrijf dan wat steekwoorden op een briefje of in je notepad op je telefoon.
Via www.Zorgkaartnederland.nl kun je alle zorgaanbieders in Nederland vinden.

Relevante links

Algemeen:

  • Kindertelefoon (0800-0432)
    Elke dag, ook weekend en feestdagen van 11.00 - 21.00 uur. Chatten kan ook, via de chat button op de website: www.kindertelefoon.nl. De website biedt tips over omgaan met b.v. ruzie thuis, pesten, gevoelens, internet, school, geld, regels, (stief)familie. De kindertelefoon heeft haar service uitgebreid en een methode ontwikkeld om kinderen die zich in bedreigende situaties bevinden, de mogelijkheid te bieden hen actief in contact te brengen met een hulpverlenersinstantie.

Websites speciaal voor jongeren

  • Infovoorjou.nl 
    Website voor jongeren tussen de 12 en 18 jaar. Op deze website vind je uitleg en tips over allerlei onderwerpen. Bijvoorbeeld over seks, pesten, alcohol, roken, omgaan met vrienden, ruzie met ouders, maar ook over school en geld verdienen. Ook op deze website wordt doorverwezen naar andere betrouwbare websites en organisaties en aanbod van jeugdhulp in de buurt.
  • Infovoorkinderen.nl 
    Website voor kinderen tussen de 8 en 12 jaar. De teksten zijn geschreven in korte, krachtige en begrijpelijke taal voor kinderen en gaan bijvoorbeeld over pesten of verlegen zijn. 

Depressie:

  • www.gripopjedip.nl
    Voor jongeren die al een tijdje niet zo lekker in hun vel zitten. Dip-test, tips en online cursus.

Pesten:

  • www.pestweb.nl
    Voor kinderen 7-10 jaar, 10-14 jaar, 14-18 jaar, ouders en leerkrachten. Elke schooldag bereikbaar via chat, mail of telefoon. Publiceert pestweb nieuwsbrief.

Psychische gezondheid:

  • www.brainwiki.nl
    Interactieve website over psychische problemen, speciaal voor kinderen en jongeren. Van ADHD en autisme tot trauma en tics. Chat mogelijkheid via www.hulpmix.nl anoniem en 24 uur per dag.
  • www.kopstoring.nl
    Voor jongeren die een ouder hebben met psychische problemen of een verslaving.
  • www.zogeknogniet.nl
    Deze website is speciaal voor jongeren met psychische problemen of voor degenen die er meer over willen weten. De site werd in 2003 ontwikkeld door Stichting Pandora in samenwerking met het project Free Web Work, een initiatief van CNV Jongerenorganisatie.
  • www.emetofobie.nl
    Website over de angst om over te moeten geven. Met o.a. een forum en een diagnosekaart. Heel handig als je aarzelt of je naar de huisarts moet gaan om over je angst te praten. 
  • www.psychosenet.nl
    Hier vind je nuchtere en bruikbare informatie over psychose, depressie en manie in de vorm van blogs, video’s, animaties, je kunt er ook anoniem een vraag stellen aan een expert. 
  • www.stopjeangst.nl
    Hier kun je gratis en vrijblijvend een vraag stellen aan een psychotherapeut via email, zelftesten doen over angst, faalangst, dwang en lichaamsbeleving. Er is ook een forum.  
  • www.mindyoung.nl
    Het platform over je MIND voor en door jongeren met onder andere ervaringsverhalen.
  • www.mindkorrelatie.nl
    Voor vragen over psychische gezondheid. Zij zijn te bereiken via mail, chat, whatsapp met hulpverleners via 0613863803 of telefonisch: 0900-1450 (15 cent p/m, ma t/m vr 09:00 – 18:00 uur).

Zelfmoordpreventie:

  • https://www.113.nl
    Als je aan zelfmoord denkt, somber of depressief bent. Advies en counseling, e-mail en chat-therapie, spreekuur. Anoniem en gratis. Telefonisch: 0900-0113, 24 uur per dag.

Drugs en verslaving: 

  • www.drugsinfo.nl
    Drugs infolijn en chat mogelijkheid.
  • www.wietcheck.nl
    Van Trimbos-instituut. Jongeren kunnen deelnemen aan de Wiet-Check. Jongeren die deelnemen aan het onderzoek vullen drie keer een online vragenlijst in. Per ingevulde vragenlijst ontvang je een Bol.com kadobon van €10. Daarnaast maak je kans op een I-Pad.
  • www.brijderjeugd.nl
    Brijder Jeugd geeft informatie over alcohol, cannabis, drugs en gamen. Over waar je terecht kunt als je vragen hebt, of als je meer wilt weten over jouw gebruik of gedrag. Met een chat service of een e-consult. 
  • www.stivoro.nl
    Informatie over (stoppen met) roken.

Verlies en rouw

  • www.pratenoververlies.nl
    Anoniem praten over verlies met een vrijwilliger via chat. 
  • www.stichtingjongehelden.nl 
    Sites voor en over kinderen en jongeren die een ingrijpend verlies meemaken, oftewel: Jonge Helden. Jonge Helden zelf kunnen op ‘hun’ interactieve site informatie, tips en veel herkenning vinden. Op alle adviessites is er de mogelijkheid om online advies te vragen aan een deskundige. 

Je lichaam, geaardheid, eetstoornissen, seksuele gezondheid, zwangerschap, seksueel misbruik 

  • 99gram.nl
    Bijna alles op het gebied van eten, gewicht en uiterlijk. Je vindt hier een forum, chat, BMI meter, online behandeling, zelfhulp en veel informatie.
  • www.proud2Bme.nl
    Website over anorexia en andere eetstoornissen. Veel informatie, zoals behandelmethoden en hulpinstanties. En verder een forum, een chat (eerst registeren!), een webshop en een aparte knop voor ouders. De site werd opgezet door de klinisch psycholoog en de communicatiedeskundige van een centrum voor eetstoornissen.
  • www.stichting-jij.nl  
    Stichting JIJ is een vrijwilligersorganisatie die hulp en ondersteuning biedt aan mensen met een eetstoornis zoals anorexia, boulimie en eetbuistoornis.
  • weet.info    
    Weet is een stichting voor en door mensen met een eetstoornis. Op de website een beschrijving van anorexia nervosa, informatie over de lichamelijke en sociale gevolgen, de oorzaken en de behandelingen.
  • www.eetprobleemdebaas.nl
    Deze website biedt internetbehandeling voor mensen met eetproblemen. De deelnemers krijgen gedurende het hele programma een vaste hulpverlener. Deze is werkzaam bij Tactus Verslavingszorg, de initiatiefnemer van deze site. Op verschillende momenten tijdens de behandeling wordt een vragenlijst ingevuld. Met behulp van deze onderzoeksgegevens worden onder andere kenmerken van de deelnemers en de effecten van de behandeling in kaart gebracht.
  • www.iedereenisanders.nl
    Jongeren vinden op deze site alle informatie over homo, lesbisch, bi en transgender zijn. Voor informatie over hulp kun je op deze website terecht.
  • www.sense.info
    Centrum voor seksuele gezondheid. Anoniem. Voor vragen over soa, zwangerschap, anticonceptie en seksualiteit. Telefoon, mail, chat of een persoonlijk gesprek.
  • www.helpwanted.nl
    Voor informatie over - en tips tegen seksueel misbruik op het internet. Voor jongeren 12-18 jaar en hun opvoeders. Informatie over veilig mobiel gebruik, veilig chatten, veilig of mobiel sites.
  • Fier.nl 
    Hulp bij: loverboyproblemen, huiselijk geweld, eergerelateerd geweld, seksueel geweld, trauma’s. Je kunt (in de avond/nacht) anoniem chatten via de website of 24 uur per dag bellen met: 088-2080000.
  • www.anticonceptievoorjou.nl
    Voorlichting.

Rechtshulp en geldzaken:

  • www.kjrw.eu
    Gratis rechtshulp. Informatie over werk, school, strafrecht, geldzaken enz. Telefonisch, mail, chat en op afspraak (A'dam).
  • www.moneyfit.nl
    Veel informatie over geld en hoe met geld om te gaan, gaming, gokken.

Overweeg je zelfmoord?

Als je je heel down voelt kan het zijn dat je het leven niet meer ziet zitten. Het kan zelfs zijn dat je er wel eens aan denkt dat het beter zou zijn om er niet meer te zijn of om uit het leven te stappen. Je kunt je heel eenzaam voelen, het gevoel hebben nergens bij te horen. Of je voelt je zo wanhopig of hebt zoveel problemen dat je wil dat dat stopt. Als je dan aan zelfmoord denkt is dat helemaal niet raar en je hoeft je er ook niet voor te schamen! Het is wel heel belangrijk dat je er iets aan gaat doen. Erover praten is een eerste belangrijke stap. Dat kan met je chat-therapeut bij PratenOnline. Zit je heel erg in de knoop en kun je niet wachten tot een afspraak met je chat therapeut, dan kun je ook 24 uur per dag bij stichting 113 terecht. Je kunt bellen naar: 0900-0113 (24 uur per dag) of chatten via de chatbutton op: www.113.nl.